Choć mieszkańcy Koniuszek, z nowej drogi mogą cieszyć się już od pewnego czasu, to jej oficjalnego otwarcia i poświecenia dokonano dzisiaj. Zupełnie nowe oblicze zyskał prawie 4-kilometrowy odcinek drogi powiatowej nr 1243B na odcinku Nowosiółki – Koniuszki – do drogi 1240B. Łączna wartość inwestycji na którą z utęsknieniem wyczekiwali mieszkańcy gminy Nowy Dwór wyniosła 3 616 641, 29 zł., przy czym wkład finansowy Powiatu Sokólskiego wyniósł 1 808 320,65 zł, a 1 808 320,64 zł udało się pozyskać z Dotacji z Funduszu Dróg Samorządowych. Należy wspomnieć, że Nowy Dwór, z powodu trudnej sytuacji finansowej gminy, nie dofinansowała owej inwestycji, ale w zamian podpisała umowę i deklarację wekslową, że w 2021 roku powierzy pieniądze na przebudowę drogi powiatowej 1266B Czuprynowo – Klimówka, na terenie gminy Kuźnica w kwocie 1 298 063,82 zł. W roku 2020 udało się również przebudować ul. Sidrzańską w Nowym Dworze, która stanowi drogę powiatową. Łącznie wartość obu inwestycji to 5 192 255,3 zł. Powiat sokólski przeznaczył na nie 2 596 127,66 zł. Z kolei dofinansowanie z budżetu państwa wyniosło 2 596 127,64 zł.
Podczas wydarzenia obecni byli m.in. Starosta Sokólski Piotr Rećko, Wicestarosta Jerzy Białomyzy, Sekretarz Powiatu Sokólskiego Katarzyna Nowak, Wójt Gminy Nowy Dwór Andrzej Humienny, radni powiatowi oraz radni gminy Nowy Dwór, dyrektorzy oraz kierownicy Starostwa Powiatowego w Sokółce, Proboszcz Parafii pw. Św. Mikołaja w Nowym Dworze, Wikariusz Parafii pw. Św. Jana Chrzciciela Sebastian Barwiejuk, Przedstawiciele Służb mundurowych, Z-ca Dyrektora PZD w Sokółce Elżbieta Grygorczyk, Naczelnik Wydziału PZD Michał Rećko, wykonawcy „P.U.H. KAMPOL Barbara Szymczyk” oraz okoliczni mieszkańcy. Satysfakcji z uroczystego otwarcia drogi powiatowej nie kryli sami mieszkańcy. „ Zapomniana wieś” – tak o swojej miejscowości, w której żyją od urodzenia, mówili mieszkańcy Koniuszek. „ Na tą drogę czekało kilka pokoleń, była ona dla nas marzeniem. Stan techniczny drogi był tak fatalny i tragiczny, zwłaszcza po zimie, że nie dało się niczym przejechać. Była dziura na dziurze, na drodze wystawały nawet korzenie od drzew. Tyle lat czekaliśmy na tą inwestycję, że zaczęto wieś nazywać „Zapomnianą…”. Dzięki Panu Staroście i innym osobom, spełniło się nasze największe marzenie, na które ludzie czekali latami – mówił Pan Jan.
W swoim przemówieniu Starosta Sokólski Piotr Rećko zwrócił się szczególnie do autorów owej inwestycji. „ Bardzo dziękuję najważniejszym autorom tego sukcesu. Jest to Pan Wójt Andrzej Humienny oraz grupa radnych. Bez jego mądrości i gospodarskiego podejścia, dziś tej drogi by nie było…] Druga grupa bardzo ważnych ludzi, którzy przyczynili się do tego, że ta droga powstała jest Pan Kazimierz Łabieniec, który jest wybitnym człowiekiem, od zawsze walczy dzielnie o inwestycje na terenie gminy Nowy Dwór i nie tylko. Następnie Grzegorz Skórski, który cały czas negocjował warunki dotyczące drogi. Kolejna osoba, która przyczyniła się do powstania tej inwestycji to Wiesław Hańczaruk, który zrezygnował ze swojej inwestycji w Chilmontach, by wykonać tą. Chciałbym też podziękować mieszkańcom, którzy walczyli i zabiegali ciągle o swoją drogę. Podziękowania kieruje również wykonawcy, Państwu Szymczyk, naszym lokalnym przedsiębiorcom oraz księżom. Niech ta droga wszystkim wam dobrze służy”.
W podobnym tonie wypowiedział się Wójt Gminy Nowy Dwór Andrzej Humienny. „ Chciałbym podziękować szczególnie Panu Staroście Piotrowi Rećko, całemu zarządowi, radnym, wykonawcy, pracownikom PZD, że udało się wykonać cos pięknego.” Po przemówieniach nastąpiło poświęcenie drogi oraz symboliczne przecięcie wstęgi. Na zakończenie, zapytany Starosta Sokólski Piotr Rećko, o to jaki jest przepis na sukces odpowiedział: „ Przepis na sukces to współpraca i zaangażowanie. Żaden samorządowiec nie osiągnie sukcesu bez współpracy. Uważam, że na każdym szczeblu powinniśmy razem współpracować. Nie ważne są barwy polityczne, nasze poglądy, sympatie, czy antypatie do włodarzy. Ci mieszkańcy wymagają od nas współpracy, my dla niech to robimy, a nie dla nas samych. Naszym celem, jako samorządowców jest realizacja różnych inwestycji, właśnie dla ludzi.”
Zakres przebudowy drogi: Długość przebudowywanego odcinka – 3,98 km Szerokość jezdni bitumicznej – 5,50m Warstwa wiążąca z betonu asfaltowego gr. 4cm – 22 973,00m2 Warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 4cm – 22 495,00m2 Podbudowa z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie, warstwa górna gr. 15cm – 23,30m2 Podbudowa z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie, warstwa dolna gr. 15cm – 1 058,00m2 Podbudowa z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie, warstwa dolna gr. 5cm – 4 750,00m2 Skropienie mechaniczne warstw konstrukcyjnych emulsją asfaltową – 22 972,40m2 Przepust jednootworowy średnicy 80cm – 66,50m Przepust jednootworowy średnicy 60cm – 24,50m Przepust jednootworowy średnicy 100cm – 27,00m Przepusty rurowe pod zjazdami o średnicy 40cm – 434,00m Umocnienie skarp wlotów i wylotów przepustów brukowcem grubości 16-20cm – 664,00m2 Oznakowanie poziome – 37,00m2 Znaki pionowe wraz ze słupkami– 32,00szt. Aktywne znaki D-6 z własnym zasilaniem solarnym – 4,00szt. Tablica informacyjna o realizacji zadania – 2,00szt. Ustawienie barier stalowych ochronnych – 40,00m Ustawienie krawężników betonowych na ławie betonowej – 806,00m Obrzeża betonowe o wymiarach 20x6cm – 537,38m Wjazdy z kostki betonowej gr. 8cm – 690,00m2 Humusowanie skarp wraz z obsianiem trawą – 11 205,40m2 Zjazdy gospodarcze żwirowe – 1 671,70m2 Oczyszczenie rowów odwadniających z namułu – 2180,00m.
Oprac A. Sielewicz