XLVI Sesja Rady Powiatu Sokólskiego. Punkt „Zapoznanie się z „Informacją o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Sokólskiego za rok szkolny 2020/2021”

5 listopada 2021, obyła się sesja Rady Powiatu Sokólskiego. Zapoczątkowała ją informacja przekazana przez Krzysztofa Krasińskiego, przewodniczącego Rady Powiatu, o zakupie zniczy z symbolem patriotycznym, które Radni mogą postawić w związku ze zbliżającymi się obchodami dnia 11 listopada w miejscach wybranych przez siebie, aby upamiętnić to święto. Była to inicjatywa Krzysztofa Pawłowskiego, radnego powiatowego, w porozumieniu z Piotrem Rećko, Starostą Sokólskim.
 
Punkt „Zapoznanie się z „Informacją o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Sokólskiego za rok szkolny 2020/2021” przedstawiła Anna Marta Aniśkiewicz, Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych. Przedstawiona informacja dotyczyła szerokiego spektrum działań podejmowanych przez szkoły oświatowe z Powiatu Sokólskiego w sferze kształcenia, wychowania, opieki i profilaktyki społecznej.
 
Anna Marta Aniśkiewicz poinformowała, że dane liczbowe wykorzystane do przygotowania raportu pochodziły z Systemu Informacji Oświatowej zgodnie ze stanem na dzień 30 września, danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży oraz danych uzyskanych od szkół.
Powiat Sokólski jest organem prowadzącym dla pięciu szkół ponadpodstawowych, Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce oraz dwóch poradni psychologiczno – pedagogicznych w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej. W roku szkolnym 2020/2021 na terenie powiatu sokólskiego funkcjonowało 5 szkół niepublicznych i 7 placówek niepublicznych.
 
W roku szkolnym 2021/2022 naukę w szkołach powiatowych podjęło 370 uczniów, a więc o 8 uczniów mniej, niż w roku 2020/2021. Naukę pobierało 1584 uczniów, z czego 84 uczniów uczęszczało do szkoły specjalnej.
 
Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych, kontynuując dodała, że w strukturze zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zauważono spadek etatów nauczycieli mianowanych, stażystów i nauczycieli bez stopnia oraz wzrost liczby nauczycieli kontraktowych i dyplomowanych. W minionym roku szkolnym 11 nauczycieli uzyskało wyższy stopień awansu zawodowego, trzech z nich uzyskało stopnień nauczyciela kontraktowego, trzech stopień nauczyciela mianowanego, a pięciu dyplomowanego.
 
Analizując działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych, w roku szkolnym 2020/2021 postawiły one 466 diagnoz psychologicznych, 475 diagnoz pedagogicznych, 382 diagnoz logopedycznych, wydały 551 opinii, 221 orzeczeń. Ponadto poradnie przeprowadziły zajęcia dla 902 dzieci oraz zrealizowały programy terapeutyczne dla 176 osób.
 
Kolejnym poruszonym aspektem, była możliwość uczestniczenia uczniów w różnorodnych zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań, zajęciach przedmiotowych czy zajęciach sprawnościowych.
– Ze zgromadzonych danych wynika, że z kół zainteresowań oraz kół przedmiotowych oferowanych przez szkoły skorzystało 195 uczniów,  317 uczniów brało udział w zajęciach sportowych, 137 uczniów skorzystało z zajęć przygotowujących do olimpiad i konkursów przedmiotowych, 156 uczniów uczestniczyło w zajęciach przygotowujących do egzaminów maturalnych i zawodowych- powiedziała dyrektor.
 
Warto zaznaczyć, że uczniowie szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski, biorą udział w wielu olimpiadach i konkursach przedmiotowych, artystycznych oraz sportowych zarówno na szczeblu powiatowym, wojewódzkim jak i centralnym. Tym samym osiągają liczne sukcesy 
w różnych dziedzinach nauki oraz w sporcie. Tak też:
– uczniowie Zespołu Szkół w Sokółce osiągają największe sukcesy w konkursach przedmiotowych oraz w sportach związanych z lekkoatletyką i piłką siatkową,
– uczniowie Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce w ostatnich latach zdobywają wysokie miejsca w dyscyplinach sportowych związanych z pływaniem oraz piłką siatkową,
– uczniowie Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej osiągają sukcesy w konkursach artystycznych oraz są bezkonkurencyjni w piłce ręcznej,
– uczniowie Zespołu Szkół w Suchowoli już od lat są najlepszymi lekkoatletami,
– uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w Sokółce zwyciężają na ringach bokserskich,
– uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce są wybitni w konkursach plastycznych i artystycznych.
 
Anna Marta Aniśkiewicz omówiła również kwestię pomocy materialnej udzielonej uczniom. 747 uczniów otrzymało pomoc materialną w postaci między innymi: paczek żywnościowych i świątecznych, wyprawek i artykułów szkolnych, refundacji obiadów oraz różnego rodzaju stypendiów. Pomoc była uwarunkowana trudną sytuacja materialną młodzieży, a także miała charakter motywacyjny.
 
Szczególną formą wsparcia uzdolnionej młodzieży ze szkół prowadzonych przez Powiat Sokólski są Stypendia Starosty Sokólskiego przyznawane za wybitne osiągnięcia naukowe oraz sportowo- artystyczne. W roku szkolnym 2020/2021 przyznano 282 Stypendiów Starosty Sokólskiego (133 naukowych i 149 sportowo – artystycznych). Ponadto 214 uczniów szkół ponadpodstawowych otrzymało stypendium w ramach projektu „Kompetentni w działaniu, konkurencyjni na rynku pracy”, którego wnioskodawcą był Powiat Sokólski.
 
Zadania oświatowe w głównej mierze finansowane są ze środków budżetowych państwa oraz środków własnych powiatu. Gwarantem realizacji powyższych zadań powinna być część oświatowa subwencji ogólnej, która jest częścią składową dochodów powiatu. Władze Powiatu Sokólskiego z roku na rok borykają się z problemami dotyczącymi braku środków finansowych, które powinny być zagwarantowane w części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań oświatowych.
– Analiza wydatków poniesionych na szkoły i placówki publiczne prowadzone przez Powiat Sokólski pokazała, że w roku 2021 najwięcej wkładu poszło na prowadzenie Zespołu Szkół w Suchowoli, Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej oraz Zespołu Szkół w Sokółce – dodała dyrektor.
 
Powiat Sokólski sukcesywnie pozyskuje środki zewnętrzne dla szkół. Do projektów i programów realizowanych w roku szkolnym 2020/2021, których wnioskodawcą był Powiat Sokólski należało pozyskanie:
– 334 089,96 zł, w ramach projektu pt. „Rozwijamy się, zwiększając wykorzystanie narzędzi TIK”, na szkolenia nauczycieli, zakup pomocy dydaktycznych, dostosowanie pomieszczeń, zajęcia dla uczniów SOSW w Sokółce,
– 1 717 565,24 zł w ramach projektu pt. „Rozwój infrastruktury edukacyjno-szkoleniowej 
w Powiecie Sokólskim” na zakup wyposażenia do pracowni w ZSZ w Sokółce, ZSR w Sokółce,
– 72 823,21 euro w ramach projektu pt. „Gminy – aktywni członkowie społeczności” na zapewnienie zintegrowanej i lepszej jakości administracji publicznej i usług publicznych dla wzmocnienia rodziny,
– 2 330 996,87 zł w ramach projektu pt. „Kompetentni w działaniu, konkurencyjni na rynku pracy” na kształtowanie i rozwijanie zdolności uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski,
– 93 923,00 zł w ramach projektu pt. „Wsparcie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK”, a więc wyposażenie i dostosowanie pracowni informatycznej i klasopracowni szkoły podstawowej specjalnej,
– 94 026,25 zł w ramach projektu pt. „Zwiększenie dostępności miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci niepełnosprawnych poprzez dostosowanie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce Przedszkole Specjalne w Sokółce”,
– 5 800 000 zł w ramach projektu pt. „Głęboka modernizacja energetyczna budynków Powiatu Sokólskiego” na modernizację budynków użyteczności publicznej oraz jednego budynku mieszkalnego na terenie powiatu sokólskiego, tj. ZS w Sokółce, ZS w Suchowoli wraz z budynkiem starej synagogi, budynku administracyjno – biurowego w Sokółce oraz bloku mieszkalnego w Sokółce,
– 124 100,00 zł w ramach projektu pt. „Przez aktywność do zdrowia edycja 2019” na budowę trzech otwartych stref aktywności w Powiecie Sokólskim przy ZSZ w Sokółce, przy ZSR w Sokółce oraz przy ul. Sikorskiego 40A,
– 299 998,07 zł, w ramach projektu pt. „Rozbudowa infrastruktury przedszkolnej i dostosowanie jej do potrzeb podopiecznych Przedszkola Specjalnego w Sokółce”, na poprawę jakości i dostosowania infrastruktury do potrzeb niepełnosprawnych dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zagospodarowanie terenu przy Przedszkolu Specjalnym w Sokółce,
– 296 958,14 zł w ramach projektu pt. „Modernizacja infrastruktury sportowej przy Zespole Szkół Zawodowych im. Elizy Orzeszkowej w Sokółce”,
– 80 000,00 zł w ramach rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu na lata 2019-2023”. Wsparciem została objęta Szkoła Podstawowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce. Dokonano zakupu niezbędnych urządzeń i sprzętu do stołówki Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego oraz przeprowadzenie prac remontowo-adaptacyjnych służących poprawie standardu stołówki i pomieszczeń kuchni właściwej,
– 97 914,37 zł, w ramach rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2020-2024”. Zakupiono 38 laptopów dla szkół z Powiatu Sokólskiego.
 
Kolejnym analizowanym zagadnieniem były egzaminy maturalne. W sesji głównej i dodatkowej, do egzaminów obowiązkowych przystąpiło 308 uczniów. Świadectwo dojrzałości w terminie głównym i dodatkowym otrzymało 243 uczniów. Zdawalność egzaminu maturalnego w terminie głównym w 2021 r., w Powiecie Sokólskim wyniosła 79 % i wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 16 %. Najlepszą zdawalność w terminie głównym i dodatkowym spośród szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski osiągnęło Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jerzego Popiełuszki w Zespole Szkół w Suchowoli – 88%, następnie – 86% osiągnęło Liceum Ogólnokształcące w Dąbrowie Białostockiej w Zespole Szkół im. N. Sulika w Dąbrowie Białostockiej, na miejscu trzecim Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Zespole Szkół w Sokółce – 85%.
Biorąc pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego w terminie głównym, dodatkowym oraz poprawkowym najlepsze wyniki zdawalności uzyskali uczniowie Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół w Suchowoli – 100 %, II miejsce Liceum Ogólnokształcące w Dąbrowie Białostockiej – 92 % oraz III miejsce Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół w Sokółce – 89 %. Zdawalność dla całego powiatu wyniosła 87 %.
– Należy podkreślić, że Powiat Sokólski znalazł się na 5 miejscu zdawalności egzaminu maturalnego w 2021 r., wśród powiatów w województwie podlaskim- podsumowała Anna Marta Aniśkiewicz.
 
Najwyższą zdawalność egzaminu zawodowego, z kolei uzyskali uczniowie Technikum nr 2 w Zespole Szkół Rolniczych w Sokółce – 85,4 %, na miejscu drugim Technikum nr 1 w ZSZ w Sokółce – 75,0 %, a na miejscu trzecim uczniowie Technikum w Zespole Szkół w Suchowoli – 68,8 %. W sesji egzaminacyjnej zimowej zgodnie z formułą 2017, ogólna zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie wśród uczniów szkół z terenu powiatu sokólskiego wyniosła 74,5 %. Uczniowie szkół z terenu naszego powiatu uzyskali o 2,9 % wyższą zdawalność w stosunku do szkół w województwie podlaskim. W sesji egzaminacyjnej letniej 100% zdawalności uzyskali uczniowie Technikum w Suchowoli w Zespole Szkół w Suchowoli, Branżowej Szkole I Stopnia Specjalnej nr 3 w Sokółce w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Sokółce oraz Centrum Kształcenia Zawodowego w Sokółce w Zespole Szkół Rolniczych w Sokółce.
 
W związku z nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, utrzymano dwie formy nadzoru pedagogicznego, a mianowicie kontrolę i wspomaganie. W roku szkolnym 2020/2021 Podlaski Kurator Oświaty przeprowadził kontrole w Zespole Szkół w Sokółce dotyczącą prawidłowości przebiegu egzaminu maturalnego w części pisemnej z języka angielskiego na poziomie podstawowym, podczas której nie stwierdzono nieprawidłowości. Druga kontrola odbyła się w Zespole Szkół w Suchowoli. Odnosiła się do zakresu zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do 5 uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielenia uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki działania. Również nie stwierdzono nieprawidłowości i uchybień.
 
W ramach pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w roku szkolnym 2020/2021 zorganizowano indywidualne zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze, dla dwóch uczniów, zajęcia rewalidacyjne dla 20 uczniów, indywidualne nauczanie 4 uczniom, dodatkowe zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej 23 uczniom, wczesne wspomaganie rozwoju 27 dzieciom. Ponadto w trakcie egzaminu maturalnego w 2021 r. uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych dostosowano warunki egzaminu. Tak też 10 uczniom dostosowano zasady oceniania, 17 uczniom wydłużono czas egzaminu, 3 uczniom umożliwiono przystąpienie do matury w osobnej sali, 1 uczniowi dostosowano zasady oceniania, wydłużono czas oraz umożliwiono przystąpienie do egzaminu maturalnego w osobnej sali, 1 uczniowi dostosowano arkusz do jego możliwości, wydłużono czas oraz umożliwiono przystąpienie do egzaminu w osobnej sali, 8 uczniom wydłużono czas egzaminu maturalnego oraz umożliwiono przystąpienie do egz. maturalnego w osobnej sali oraz 3 uczniom dostosowano zasady oceniania oraz wydłużono czas egzaminu.
 
– Powinniśmy być dumni ze szkół w naszym powiecie, zarządzania tymi szkołami, z działań Wydziału Spraw Społecznych. W imieniu Piotra Rećko, Starosty Sokólskiego, w swoim i całego zarządu składam serdeczne podziękowania kadrze zarządzającej, wszystkim nauczycielom i pracownikom oświatowym za ogromny wkład pracy wkładany w wychowanie i kształcenie naszej młodzieży – dodał Jerzy Białomyzy, wicestarosta Sokólski.
 
oprac. Sylwia Matuk
fot. Agnieszka Sarosiek
image_printDrukuj