XVI Sesja Rady Powiatu Sokólskiego – “Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Sokólskiego za rok szkolny 2018/2019”

Punkt 5. XVI Sesji Rady Powiatu Sokólskiego, która odbyła się 14 listopada 2019 r. omówiła Anna Marta Aniśkiewicz – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Punkt dotyczył zapoznania się z “Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Sokólskiego za rok szkolny 2018/2019”.

Przedstawiamy Państwu część wystąpienia Dyrektor Anny Marty Aniśkiewicz: “Postaram się pokrótce omówić Państwu najważniejsze informacje zawarte w raporcie. Nadmienię, że dane liczbowe wykorzystane do przygotowania raportu pochodzą z Systemu Informacji Oświatowej wg stanu na dzień 30.09., danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży oraz danych uzyskanych od szkół.

Powiat Sokólski jest organem prowadzącym dla pięciu zespołów szkół ponadpodstawowych, Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce oraz dwóch poradni psychologiczno – pedagogicznych: w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej.

W roku szkolnym 2018/2019 na terenie powiatu sokólskiego funkcjonowało:- 6 szkół niepublicznych, przy czym Szkoła Policealna dla Dorosłych Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku została wykreślona z Ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej w Starostwie Powiatowym w Sokółce z  dniem 28.12.2018 r.,

W kwietniu 2019 r. do ww. Ewidencji wpisane zostało Liceum Ogólnokształcące w Sokółce Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku, które swoją działalność planuje rozpocząć dnia 1 września 2020 r. oraz w sierpniu  2019 r. została wpisana Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna AXON w Sokółce, która działalność rozpoczęła z dniem 1 października 2019 r.

 W  roku szkolnym 2018/2019, w szkołach ogólnodostępnych prowadzonych przez powiat naukę rozpoczęło 366 uczniów, natomiast w roku szkolnym 2019/2020 – 735 uczniów, czyli ponad dwukrotnie więcej. Sytuacja ta jest następstwem reformy oświaty likwidującej gimnazja i przywracającej ośmioletnie szkoły podstawowe. W bieżącym roku szkolnym w  szkołach ponadpodstawowych rozpoczęli naukę pierwsi absolwenci ośmioletnich szkół ponadpodstawowych oraz absolwenci wygaszanych gimnazjów.

W diagnozowanym roku, w szkołach prowadzonych przez Powiat Sokólski, naukę pobierało 1250 uczniów, z czego 70 uczniów uczęszczało do szkoły specjalnej, a 41 do szkół dla dorosłych. Pozostali uczniowie to młodzież ucząca się w szkołach ponadpodstawowych. Do szkoły ponadpodstawowej prowadzonej przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi uczęszczało 185 uczniów, w szkołach niepublicznych specjalnych uczyło się 87 uczniów, a w szkole niepublicznej dla dorosłych 49 uczniów

Do głównych zadań poradni należy udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zakresie wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży.

Uczniowie naszych szkół mają możliwość uczestniczenia w różnorodnych zajęciach dodatkowych – kołach zainteresowań, zajęciach przedmiotowych oraz zajęciach rozwijających sprawność fizyczną. 

Z kół zainteresowań oraz przedmiotowych oferowanych przez szkoły skorzystało 100 uczniów, 351 brało udział w zajęciach sportowych, 312 uczniom  nauczyciele udzielali pomocy i fachowego wsparcia podczas przygotowań do olimpiad i konkursów przedmiotowych, 253 uczniów brało udział w zajęciach przygotowujących do egzaminów maturalnych i zawodowych.

Uczniowie szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski, biorą udział w wielu olimpiadach i konkursach przedmiotowych, artystycznych oraz sportowych zarówno na szczeblu powiatowym, wojewódzkim jak i centralnym. Uczniowie poszczególnych szkół osiągają liczne sukcesy w różnych dziedzinach nauki jak i sportu. Każda ze szkół ma dyscyplinę, w której jest wyjątkowa. Uczniowie Zespołu Szkół w Sokółce osiągają największe sukcesy w konkursach przedmiotowych, uczniowie  Zespołu Szkół Zawodowych w Sokółce zwyciężają na ringach bokserskich oraz w wyciskaniu sztangi leżąc, Zespół Szkół w Suchowoli już od lat trenuje najlepszych lekkoatletów. Uczniowie Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej są bezkonkurencyjni w taekwon – do oraz w konkursach humanistycznych. Zespół Szkół Rolniczych w Sokółce zdobywa wysokie miejsca w wiedzy o prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych. Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Sokółce są wybitni w konkursach plastycznych i artystycznych. Kolejne slajdy przedstawiają przykłady najważniejszych sukcesów osiągniętych przez uczniów naszych szkół w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych, w roku szkolnym 2018/2019.

Ważnym zagadnieniem, o którym chciałabym tutaj wspomnieć, jest pomoc materialna udzielana uczniom. 672 uczniów otrzymało pomoc materialną w postaci między innymi: paczek żywnościowych i świątecznych, wyprawek i artykułów szkolnych, refundacji obiadów oraz różnego rodzaju stypendiów. Pomoc była przyznawana ze względu na trudną sytuację materialną młodzieży, jak również miała charakter motywacyjny. Szczególną formą wsparcia uzdolnionej młodzieży ze szkół prowadzonych przez Powiat są Stypendia Starosty Sokólskiego przyznawane  za wybitne osiągnięcia naukowe oraz sportowo- artystyczne. W roku szkolnym 2018/2019 przyznano 311 Stypendiów Starosty Sokólskiego

 (112 naukowych oraz 199 sportowo – artystycznych) . Ponadto 104 uczniów szkół ponadpodstawowych  otrzymywało stypendium w ramach projektu „Kompetentni i wykwalifikowani”, którego wnioskodawcą był Powiat Sokólski.

Zadania oświatowe realizowane przez Powiat w głównej mierze finansowane są ze środków z budżetu państwa oraz własnych środków powiatu. Gwarantem realizacji powyższych zadań winna być część oświatowa subwencji ogólnej, która jest częścią składową dochodów powiatu. Bardzo ważnym obowiązkiem zarówno państwa jak i samorządu powiatowego jest troska o zapewnienie wszystkim dzieciom i młodzieży standardowych, porównywalnych warunków nauki w szkole. Władze Powiatu Sokólskiego z roku na rok borykają się z problemami dotyczącymi braku środków finansowych, które powinny być zagwarantowane w części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań oświatowych. Brak środków finansowych spowodowany jest postępującym niżem demograficznym, którego efektem jest spadek liczby uczniów w szkołach. Malejąca z roku na rok liczba uczniów powoduje, że zgodnie z algorytmem „pieniądz idzie za uczniem” powiat otrzymuje wysokość subwencji oświatowej na poziomie nie pokrywającym kosztów, a w konsekwencji tego musi dokładać do zadań oświatowych.

Analizując wydatki poniesione na szkoły i placówki publiczne prowadzone przez Powiat Sokólski należy stwierdzić, że roku w 2018 najwięcej powiat dołoży do prowadzenia  Zespołu Szkół w Sokółce, Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej oraz Zespole Szkół w Suchowoli .

Powiat Sokólski sukcesywnie pozyskuje środki zewnętrzne dla naszych szkół. W roku szkolnym 2018/2019 w ramach projektu  „Kompetentni i wykwalifikowani” RPO Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 pozyskaliśmy 956 056,25 zł na kształtowanie i rozwijanie zdolności uczniów szkół kształcenia zawodowego, podniesienie ich kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy poprzez udział uczniów w bezpłatnych zajęciach dodatkowych, udzielenie im pomocy stypendialnej oraz wyposażenie warsztatów i pracowni szkolnych.

W ramach projektu „Rozwój infrastruktury edukacyjno – szkoleniowej w powiecie sokólskim” pozyskaliśmy 1 717 565,24 zł  na unowocześnienie pracowni i warsztatów do praktycznej nauki zawodu w istniejącej bazie dydaktyczno – technicznej Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce oraz  Zespołu Szkół Zawodowych w Sokółce. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 3 100 zł na wyposażenie w książki biblioteki szkolnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Sokółce. 360 040,16 zł na zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w ramach rządowego programu „Za życiem”. 34 365,50 zł na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe (Szkoła Podstawowa Specjalna w Sokółce, Szkoła Podstawowa nr 1 oraz nr 2 w Różanymstoku).

Dodatkowo w bieżącym roku szkolnym pozyskaliśmy 2 330 996,87 zł w ramach projektu pt. „Kompetentni w działaniu konkurencyjni na rynku pracy” na zorganizowanie dodatkowych zajęć i  kursów specjalistycznych oraz pomocy stypendialnej i odpłatne staże zawodowe uczniom szkół prowadzących kształcenie zawodowe. 93 923,00 zł w ramach projektu pt. „Wsparcie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK” na zakup wyposażenia oraz dostosowanie pracowni informatycznej i klasopracowni  w ośrodku oraz szkolenia dla nauczycieli. 94026,25 zł w ramach projektu pt. „Zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej poprzez dostosowanie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce Przedszkole Specjalne w Sokółce do potrzeb dzieci”, projekt przewiduje zakup wyposażenia przedszkola oraz podnoszenie kompetencji nauczycieli.238 000,00 zł w ramach projektu pt. „Sprawni i samodzielni – bo mobilni” na zakup autobusu na potrzeby uczniów SOSW w Sokółce.

W ostatnich latach realizujemy również projekt pt. „Głęboka modernizacja energetyczna budynków Powiatu Sokólskiego”, która obejmie modernizację  budynków Zespołu Szkół w Sokółce, Zespołu Szkół w Suchowoli wraz z budynkiem starej synagogi, budynku administracyjno – biurowego w Sokółce oraz bloku mieszkalnego w Sokółce. Na ten cel pozyskaliśmy 5 813 017,29 zł, planowany termin realizacji projektu to koniec roku 2020.

 W sesji wiosennej, do przynajmniej jednego z egzaminów maturalnych, obowiązkowych, przystąpiło 313 absolwentów, a 311 przystąpiło do wszystkich egzaminów obowiązkowych. Świadectwo dojrzałości w terminie głównym otrzymało 243 uczniów. Zdawalność egzaminu maturalnego w maju 2019 r., w Powiecie Sokólskim wyniosła 78,14 % była wyższa niż w roku ubiegłym o  ponad 9 %. (Zdawalność dla całego kraju wyniosła 80,5 %, natomiast dla województwa 83,6 %. Zdawalność egzaminu maturalnego w sesji wiosennej, w kraju i w województwie, również  wzrosła w stosunku do roku poprzedniego. W kraju o 0,8%, w województwie o 2,5 %). Najlepszą zdawalność w terminie głównym spośród szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski osiągnęło Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół im. gen. Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej- 95,5 % , następnie Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Zespole Szkół w Sokółce – 93,8%, na miejscu trzecim Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jerzego Popiełuszki  w Zespole Szkół w Suchowoli -92,6 %.

Biorąc pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego w terminie głównym oraz poprawkowym najlepsze wyniki zdawalności uzyskali ponownie uczniowie  Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół im. gen. Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej – 98,51 % – tylko 1 uczeń nie zdał matury, II miejsce Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Zespole Szkół w Sokółce – 95,12 % oraz Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jerzego Popiełuszki w Zespole Szkół w Suchowoli – 92,59 %. Zdawalność dla całego powiatu wyniosła 83,37 %. Tutaj należy podkreślić, że wszystkie szkoły,  dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski poprawiły swoją zdawalność w porównaniu do roku ubiegłego.

Obecnie w naszych szkołach coraz częściej spotykamy uczniów mających różnorodne potrzeby edukacyjne. Najważniejszą cechą tych uczniów jest specyficzny sposób nabywania wiedzy i umiejętności w procesie uczenia się. Są to zarówno uczniowie mający trudności w uczeniu się jak i młodzież zdolna. Nauczyciele starają się stworzyć  im optymalne warunki nauki i rozwoju. W ramach pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w roku szkolnym 2018/2019 zorganizowano:

indywidualne zajęcia rewalidacyjno-  wychowawcze  – 1 uczeń – (to specyficzna forma realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Nie wyodrębnia się etapów edukacyjnych i klas, uczestnicy zajęć nie podlegają przepisom w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania, nie otrzymują świadectw, nie obowiązuje ich żadna podstawa programowa. Zajęcia prowadzone są w oparciu o indywidualny program opracowany przez prowadzącego zajęcia nauczyciela we współpracy z psychologiem, na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,

zajęcia rewalidacyjne dla 10 uczniów- (Rewalidacja ma na celu przywrócenie osobie niepełnosprawnej najwyższego z możliwych dla niej poziomu funkcjonowania psychicznego i fizycznego. W procesie rewalidacji wszystkie działania mają na celu doskonalenie funkcji niezaburzonych u dziecka niepełnosprawnego oraz optymalne usprawnianie tych, w których wystąpiły dysfunkcje).

indywidualne nauczanie 3 uczniom (indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Ta forma nauczania przeznaczona jest dla uczniów poważnie chorych),

dodatkowe zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej 4 uczniom (zorganizowane zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego).

 wczesne wspomaganie rozwoju – 18 dzieciom (są to zajęcia wspomagające rozwój dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością.  z ciężkimi urazami, po wypadkach, operacjach itp.),

1 uczeń miał przydzieloną pomoc nauczyciela,

9 uczniów cudzoziemców korzystało z dodatkowych lekcji języka polskiego.”

Patrycja A. Zalewska