MedJa. Szkoła krytycznego myślenia
Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika przy Zespole Szkół w Sokółce oraz redakcja INFO Sokółka włączyły się w nowy, ogólnopolski projekt edukacyjny „MedJa. Szkoła krytycznego myślenia”, będącego częścią programu edukacyjnego „Mind Over Media”. Projekt jest inicjatywą Fundacji Evens we współpracy z partnerami: Stowarzyszeniem Komunikacji i Kultury Medialnej (Chorwacja), Centrum Edukacji Obywatelskiej (Polska), Fińskim Towarzystwem Edukacji Medialnej, MEC / Mediawijs (Belgia), Towarzystwem Mediawise (Rumunia) i organizacją Media Maker/Prasą Obywatelską (Francja). Ideą programu jest nawiązanie partnerstw między szkołami i lokalnymi agencjami medialnymi w celu współtworzenia etycznych mediów i wzmacniania kompetencji krytycznego myślenia. Działania w programie będą opierać się na takich aspektach pracy dziennikarskiej, które wiążą się z edukacją obywatelską i współtworzeniem lokalnej społeczności poprzez dostarczanie wiarygodnych i istotnych informacji.
1 października dzięki zaangażowaniu Starosty Sokólskiego Piotra Rećko, koordynatorzy projektu – nauczyciele Ewa Firs i Małgorzata Kułakowska oraz redaktorzy INFO Sokółka mieli okazję uczestniczenia w warsztatach wprowadzających do programu. W trakcie spotkania, które odbywało się w Warszawie, wysłuchali oni wykładu Edwina Bendyka, dziennikarza, publicysty (tygodnik „Polityka”), zajmującego się problematyką cywilizacyjną i wpływem techniki na życie społeczne. Nauczyciele i redaktorzy włączyli się również w panel dyskusyjny nt. „Małe media, duża odpowiedzialność. Jak lokalne media mogą kształtować debatę publiczną” z dziennikarzami niezależnymi, przedstawicielką Rady Etyki Mediów, twórcami lokalnych gazet i członkami Evens Fundation. Spotkanie zamknęły warsztaty poświęcone naprawie debaty publicznej, medialnemu storytellingowi, fact-checkingowi oraz zgłębiające tematykę autentycznego pisania.
Spotkania otwierające program łączą się z dalszymi działaniami nauczycieli, uczniów i redakcji lokalnych. Nauczyciele wezmą udział w warsztatach i kursie e-learningowym z krytycznej analizy przekazów medialnych z indywidualnym wsparciem mentorskim. Dziennikarze zaangażują się w projekty społeczne ze szkołami wzmacniając swoją pozycję w lokalnej społeczności. Uczniowie, we współpracy z mediami przeprowadzą tygodniowy desk research i sami zostaną redaktorami – napiszą artykuły w kategoriach: MEGA LOKALSI, NIEznane miejsca/ NIEsłychane historie, TU MÓWIĄ MŁODZI. Podsumowaniem projektu będą warsztaty dziennikarskie i prezentacja projektów w Warszawie.
Spotkania otwierające program łączą się z dalszymi działaniami nauczycieli, uczniów i redakcji lokalnych. Nauczyciele wezmą udział w warsztatach i kursie e-learningowym z krytycznej analizy przekazów medialnych z indywidualnym wsparciem mentorskim. Dziennikarze zaangażują się w projekty społeczne ze szkołami wzmacniając swoją pozycję w lokalnej społeczności. Uczniowie, we współpracy z mediami przeprowadzą tygodniowy desk research i sami zostaną redaktorami – napiszą artykuły w kategoriach: MEGA LOKALSI, NIEznane miejsca/ NIEsłychane historie, TU MÓWIĄ MŁODZI. Podsumowaniem projektu będą warsztaty dziennikarskie i prezentacja projektów w Warszawie.
Tekst na podst. Ewa Firs, fot. P. Białomyzy