Przed wczorajszymi obradami Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej o godzinie 13:20 miało również miejsce Posiedzenie Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego, podczas której Przewodniczący Rady Miejskiej Daniel Supronik zgłosił wniosek, aby zacząć procedować nad pierwszym w historii samorządu sokólskiego budżetu partycypacyjnego miasta Sokółka. Na początek zaproponował aby kwota tego budżetu wynosiła 140 tys. zł i była podzielona po równo na poszczególne osiedla miasta Sokółki (O przeznaczeniu pieniędzy zdecydują wspólnie mieszkańcy, radni i rady osiedli).
Warto dodać w tym miejscu, że budżet obywatelski staje się w Polsce coraz popularniejszy. Miasta, które go wprowadziły niemal zawsze decydują się na kolejne edycje i zwykle zwiększają pulę środków. Nie obywa się jednak bez problemów, zwłaszcza gdy przedsięwzięcie organizowane jest pierwszy raz…
Mimo tego, wniosek został wprowadzony pod obrady komisji i uzyskał aprobatę radnych.
Następnie po dyskusji Przewodniczący Komisji Finansów Tomasz Tolko zaproponował aby wprowadzić kolejny dodatkowy punkt dotyczący organizacji przez komisję spotkania z przedsiębiorcami w sprawie wypracowania rozwiązań wspierających przedsiębiorców w prowadzeniu biznesu (ulgi, udogodnienia, itp) Poruszony został również temat utworzenia strefy ekonomicznej w naszej gminie.
Zapytaliśmy skąd pomysł na takie spotkanie / konsultacje?
Tomasz Tolko: Już od dawna borykamy się z tymi problemami. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania i propozycje. My jako Rada Miejska jesteśmy dla nich i ich potrzeby powinniśmy badać oddolnie czyli od źródła. Na pewno jest ogromna wiedza do analizy możliwości wspomagania prowadzenia biznesu na terenie naszej gminy. Zazwyczaj samorządy narzucają swoje pomysły na wspieranie biznesu, jednak praktyka pokazuje, że te pomysły nie zawsze są trafione i nie koniecznie służą pozytywnie przedsiębiorcom. My chcemy stworzyć nową jakość i starać się dostosować do potrzeb, oczywiście w miarę możliwości. Dokonamy analizy potrzeb i przekażemy potrzeby wraz z pomysłami przedsiębiorców do analizy dla Pani Burmistrz Sokółki. Wszelkie ruchy w tym zakresie nie mogą być opieszałe więc na pewno będzie to wymagało wnikliwej analizy przez merytorycznych pracowników. Trzeba bowiem być świadomym, że zwłaszcza w przypadku ulg każda zmiana rodzi skutki finansowe w budżecie gminy. Natomiast jeżeli chodzi udogodnienia dla przedsiębiorców czasami mogą to być sprawy które można załatwić bez kosztowo od ręki. Sprawa strefy jest sprawą wielce dyskusyjną i hasło na TAK lub NIE powinno właśnie wyjść od przedsiębiorców. Na pewno zechcemy wysłuchać ich zdania w tej sprawie. To zdanie na pewno będzie pomocne w podjęciu decyzji o utworzeniu strefy.
Czy znane są oczekiwania przedsiębiorców?
Tomasz Tolko: Nie mieliśmy dotychczas wspólnej komisji z przedsiębiorcami, jednak dochodzą do nas takie tematy jak:
– zwolnienie od podatku za powierzchnię nie wykorzystywaną do prowadzenia działalności gospodarczej,
– obniżka lub zwolnienia z podatku od środków transportu,
– konkretne ulgi na początek działalności, itp.
Czy chodzi tylko i wyłącznie o ulgi?
Tomasz Tolko: Nie, zgłaszają też potrzebę organizacji wspólnych spotkań z Radnymi, urzędami takimi jak Urząd Skarbowy, ZUS, Powiatowy Urząd Pracy, itp. W celu uzyskania pomocy w rozwiązywaniu spraw lub nawet szkolenia w tych zakresach.
Na zakończenie dyskusji radni uzgodnili również spotkanie przeznaczone dla wszystkich przedsiębiorców i mieszkańców naszej gminy oraz osób zainteresowanych inwestowaniem w naszej gminie.
Spotkanie jest zaplanowane na 04.11.2016 w Kawiarni Lira o godzinie 18: 00.