Leczenie podczas wypoczynku w krajach Unii Europejskiej

karta ubezpieczenia zdrowotnego (ezdrowie.wrotapodlasia.pl)W związku z okresem wakacyjnym warto przypomnieć o przepisach regulujących leczenie osób korzystających z wypoczynku w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Zgodnie z unijnymi/wspólnotowymi przepisami o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, w szczególności art. 19 ust. 1 i art. 27 ust. 1 rozporządzenia nr 883/2004, art. 25 pkt A ust. 3 rozporządzenia nr 987/2009 oraz Decyzji nr S3 na podstawie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) osobie przebywającej tymczasowo w innym państwie członkowskim UE/EFTA przysługują te wszystkie rzeczowe świadczenia zdrowotne, które:

  • są niezbędne z medycznego punktu widzenia z uwzględnieniem charakteru tych świadczeń i czasu trwania pobytu,
  • zostały udzielone w celu uniknięcia sytuacji, w której pacjent byłby zmuszony do powrotu na terytorium państwa ubezpieczenia, aby uzyskać potrzebne leczenie.

Na podstawie okazanej karty EKUZ przysługują świadczenia w zakresie niezbędnym z medycznego punktu widzenia, co w praktyce oznacza, iż lekarz udzielający pomocy ustali czy świadczenie medyczne jest w danym przypadku niezbędne biorąc pod uwagę jego charakter oraz przewidywany okres pobytu ubezpieczonego w danym państwie członkowskim.  

Dokumentem, na podstawie którego, w trakcie czasowego pobytu w innym państwie członkowskim, można skorzystać ze świadczeń zdrowotnych niezbędnych z medycznego z punktu widzenia świadczonych przez lekarzy, przychodnie lub szpitale działające w ramach powszechnego systemu opieki zdrowotnej w danym kraju, jest Europejska  Karta  Ubezpieczenia  Zdrowotnego  lub  Certyfikat  Zastępujący  Europejską  Kartę  Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
W ramach przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, z opieki medycznej na podstawie EKUZ można korzystać wyłącznie u świadczeniodawców/lekarzy, którzy funkcjonują w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej w państwie pobytu.

W niektórych krajach, przed wizytą, pacjent może zostać poproszony o okazanie dowodu tożsamości wraz z kartą EKUZ oraz o pozostawienie lekarzowi kserokopii karty, dlatego warto przygotować sobie kilka jej kserokopii. Nie można przekazać lekarzowi wyłącznie numeru identyfikacyjnego karty, gdyż musi on ją zobaczyć osobiście i zweryfikować pod kątem zgodności ze wzorem określonym w przepisach unijnych.

Należy pamiętać, iż poszczególne kraje członkowskie ustalają własne kryteria i zasady udzielania świadczeń medycznych, dlatego udając się do każdego z krajów należy zapoznać się z zasadami panującymi w danym kraju.
Przypominamy, iż na terenie Unii Europejskiej działa numer alarmowy 112. Należy z niego korzystać w sytuacjach wskazanych w artykule Numer alarmowy 112.
W pozostałych przypadkach należy zasięgnąć informacji o odpowiednich numerach kontaktowych do placówek służby zdrowia, czy lekarzy.

W celu uzyskania zwrotu kosztów leczenia, po powrocie do kraju, należy zwrócić się z wnioskiem do właściwego oddziału NFZ po powrocie do Polski. Do wniosku o zwrot kosztów należy dołączyć:

  • oryginały rachunków
  • dowody ich zapłaty

EKUZ nie zapewnia pokrycia kosztów transportu medycznego do Polski oraz obowiązujących opłat za świadczenia medyczne, dlatego aby uniknąć obciążenia tymi kosztami, wskazane jest wykupienie dodatkowego ubezpieczenia.

Jak uzyskać kartę EKUZ

Aby uzyskać kartę EKUZ należy złożyć wniosek o wydanie karty EKUZ w oddziale wojewódzkim NFZ.

W zależności od celu wyjazdu w związku z którym karta ma być wydana, obowiązują 2 rodzaje wniosków, tj. wniosek dla:

  • osób wyjeżdżających w związku z czasowym pobytem w innym niż Polska państwie członkowskim UE/EFTA – przeznaczony dla osób ubezpieczonych w NFZ, członków rodzin zgłoszonych przez osoby ubezpieczone, osób nieubezpieczonych posiadających prawo do świadczeń na gruncie przepisów krajowych, których wyjazd do innego niż Polska państwa członkowskiego UE/EFTA jest związany z pobytem czasowym, tj. wyjazd turystyczny, wyjazd w celu nauki (szkoła/studia) lub inny wyjazd czasowy, który nie jest związany z wykonywaniem pracy, przeniesieniem miejsca zamieszkania lub uzyskaniem leczenia planowanego
  • osób wyjeżdżających w związku z wykonywaniem pracy w innym niż Polska państwie członkowskim UE/EFTA – przeznaczony dla osób ubezpieczonych w NFZ oraz członków ich rodzin, których wyjazd do innego niż Polska państwa członkowskiego UE/EFTA związany jest z poszukiwaniem pracy, wykonywaniem pracy, w tym wykonywaniem zadań służbowych na polecenie pracodawcy oraz z pracą w charakterze pracownika dyplomatycznego lub konsularnego

Za równorzędne z wnioskiem o wydanie EKUZ uznawane jest pismo złożone przez wnioskodawcę, o ile zawiera ono wszystkie dane, które są wymagane do wydania karty.
Wydanie karty przez oddział wojewódzki NFZ jest bezpłatne.

W przypadku konieczności przedłużenia okresu ważności EKUZ lub jej zniszczenia bądź zgubienia należy kontaktować się z odpowiednim oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

Informacja pochodzi ze strony ezdrowie.wrotapodlasia.pl